Veel gestelde vragen over accu’s

Houd er rekening mee dat alle accu systemen uniek zijn. Accu type, oplaad technologie,  apparatuur lading, kabeldikte, klimaat en andere factoren kunnen allemaal variëren. Kleine of significante verschillen vereisen dat het accu onderhoud overeenkomstig aangepast zal moeten worden. Het onderstaande zijn slechts richtlijnen hoe accu’s goed verzorgd kunnen worden. Elk specifiek systeem vraagt altijd een zekere mate van speciale aandacht.

1. Wat is de definitie van “cycle use” en “stand-by use”?

“ Cycle Use” : Directe spanningsbron - hierbij wordt apparatuur van stroom voorzien. Het kan ook gebruikt worden om apparatuur cyclisch  te laden en te ontladen, zoals  elektronische motorfietsen of stofzuigers.

“ Stand-by Use” : Back-up spanningsbron – dient voornamelijk als noodspanningsbron om schade te voorkomen die mogelijk zou kunnen ontstaan als de normale spanning uitvalt.

2. Waar moet men aan denken bij het parallel of in-serie schakelen van accu’s ?

1.     Gebruik geen verschillende merken, modellen en datum codes.

2.     Niet individuele accu’s ontladen en dan weer opladen in een serie opstelling.

3.     Bij een parallelle opstelling moeten verschillen in voltages in elk circuit goed in de gaten worden gehouden.

4.     Als het verschil in voltage in elk circuit te hoog is dan moet er niet parallel geladen/ontladen worden.

5.     De omgevingscondities van alle circuits moeten gelijkwaardig zijn.

3. Hoe kan de conditie van een accu worden gecontroleerd?

Om accu prestaties  te evalueren zijn er verschillende test methodes afhankelijk het soort gebruik. Voor een 20 uur durende belasting kan er met 0,05 CA of 0,1 CA ontladen worden totdat de minimale accu klem spanning 10,25 volt is. Vervolgens kan de ampère-uren berekend worden om te bepalen of de accu specificaties kloppen of niet.

Voor een 5 minuten durende belasting, zoals de HC1221W, kan er met 21 watt per cel ontladen worden totdat een klem spanning van 9,6 volt wordt bereikt. Aan de hand van de gemeten ontladingstijd kan worden bepaald of de accu specificaties kloppen of niet.

4. Hoe kan watt (W) en ampère-uur (Ah)  berekend worden?

W = I x V = 4I (15 minute rate) = 2CV = 2V  
(Ex. HC1217W = 17/4 = 4.25Ah) 

5. Wanneer moet er een ‘deep-cycle’ accu worden gebruikt?

‘Deep-cycle’ accu’s worden gebruikt wanneer er per cyclus 50% of meer van de capaciteit wordt verbruikt. ‘Deep-cycle’ accu’s worden het meest gebruikt in toepassingen waar zware, herhaaldelijke belasting nodig is, zoals bij krachtige auto audio systemen, trek motoren, golf wagentjes, elektrische rolstoelen of spanningsbronnen in caravans. Ook worden ze toegepast in publieke veiligheids- en hoge prestatie voertuigen waar de speciale karakteristieken van ‘deep-cycle’ accu’s nog is.

6. Heeft een ‘deep-cycle’ accu ook een ‘geheugen’?

Nee. De prestatie van een ‘deep-cycle’ accu verminderd op den duur wel, maar deze heeft geen last van een ‘geheugen’ effect zoals bij een NiCd accu.

7. Hoe worden accu’s geclassificeerd?

Lood-zuur accu’s  worden geclassificeerd op basis van een bepaalde capaciteit gedurende een bepaalde periode. Er is echter geen algemene industrie standaard om accu’s te kwalificeren.

8. Hoe lang kan ik een accu gebruiken?

De levensduur van een accu hangt onder andere heel erg sterk af van het gebruik, het onderhoud, het laadpatroon en de temperatuur.

9. Moet ik water bijvullen in mijn accu?

Nee. Gesloten lood-zuur accu’s hoeven niet bijgevuld te worden

10. Wat bepaald de levensduur van een VRLA accu?

De levensduur van een gesloten lood-zuur accu wordt bepaald door vele factoren, zoals temperatuur, de zwaarte van het ontladen en het aantal keren dat de accu geladen en ontladen is (het aantal laad-cycli).

11. Wat is het verschil tussen ‘float’ en ‘cycle’ toepassingen?

Bij een ‘float’ toepassing wordt een accu constant geladen met zo nu en dan een ontlading, Bij een ‘cycle’ toepassing wordt de accu regelmatig geladen en ontladen.

12. Worden accu’s beschadigd als ze overladen worden?

Het overladen van een accu is het meest schadelijke element van accu gebruik. Een schipper is zich hier meestal niet van bewust omdat hij gelooft dat zijn wisselstroomdynamo of accu lader ‘automatisch’ is. Helaas zijn deze automatische circuits gevoelig voor spanningspieken, hitte, directe bliksem inslag en indirecte elektromagnetische effecten van bliksem waardoor ze stuk kunnen gaan of ontregeld kunnen worden.

Wanneer ze stuk zijn, dan zal het overladen een accu aantasten. Tijdens het overladen komen er, door de buitensporige laadstroom, oxides los van de accu platen die dan als een residu naar de bodem zakken. Bovendien wordt de accu verhit waardoor er water verdampt uit de elektrolyt oplossing. Dit verdwenen materiaal (dat overeenkomt met capaciteit) is dan niet meer actief in de accu. Bovendien kan het verlies aan water er voor zorgen dat een gedeelte van de platen droog komt te staan, waardoor deze daar gaan oxideren en inactief worden en dus nog meer capaciteitsverlies .

Het bovenstaande geldt ook voor gesloten accu’s. In feite zijn gesloten, gecombineerde absorptie en gel accu’s nog gevoeliger voor het overladen. Als er eenmaal vocht is verdampt uit de accu dan kan het niet vervangen worden. Door het overladen beschadigde accu delen zijn onherstelbaar. Echter, als dit vroegtijdig wordt ontdekt, dan kunnen correctieve aanpassingen van het laadsysteem het niet beschadigde deel van de accu sparen.

De eerste tekenen van het overladen zijn het overmatig water verbruik in de accu, constant warme accu’s of hoger dan normale accu spanning tijdens het opladen. Als overladen vermoedt wordt, dan moet er direct gecorrigeerd worden. 

13. Worden accu’s beschadigd als ze te diep ontladen worden?

Het te diep ontladen van een accu is een probleem dat ontstaat door onvoldoende accu capaciteit waardoor accu’s overbelast worden. Meer dan 50% ontladen (in de praktijk duidelijk minder dan 12.0 Volt of onder een soortelijk gewicht van 1.200) zal de ‘cycle’ levensduur significant verminderen zonder hogere bruikbare ‘cycle’ diepte.

Onregelmatig of onvoldoende compleet herladen kan ook zorgen voor te diep ontladingssymptomen genaamd sulfatie. Te diep ontladingssymptomen, kunnen ontstaan ondanks het feit dat laders goed terug regelen en zijn te herkennen door capaciteitsverlies en lager dan normaal soortelijk gewicht. Sulfatie doet zich voor als het zwavel van het elektrolyt zich verbindt met het lood op de platen waardoor er loodsulfaat ontstaat.

Zodra deze conditie chronisch wordt, kunnen maritieme accu laders het uitgeharde sulfaat niet meer verwijderen. Sulfatie kan normaliter worden verwijderd door een gepaste desulfatie of gelijkstroom behandeling met externe handmatige accu laders. Om deze taak te kunnen uitvoeren moeten de ondergedompelde accuplaten geladen worden met 6 – 10 ampère bij 2,4 – 2,5 volt per cel totdat alle cellen vrij ontgassen en hun soortelijk gewicht weer terug is op de volledige laad concentratie.

Gesloten AGM accu’s moeten op 2,35 volt per cel worden gebracht en dan tot 1,75 volt per cel worden ontladen. Dit proces moet net zo lang herhaald worden totdat de accu weer zijn originele capaciteit heeft. Gel accu’s zullen vaak niet herstellen. In de meeste gevallen zullen accu’s hun normale levensduur vol kunnen maken. Laaddynamo’s en ‘float’ accu laders, inclusief  gereguleerde fotovoltaïsche laders hebben automatische regelingen die zorgen dat de laadstroom geknepen wordt zodra de accu vol raakt. Opgemerkt moet worden dat een vermindering naar enkele ampères  tijdens het laden niet betekent dat de accu volledig is geladen. Er zijn 3 type accu laders; het handmatige, het druppel en het automatisch wisselende type.

14. Hoe kan ik de conditie en het resterende capaciteit van een accu bepalen?

Geregeld accu onderzoek is nodig om onregelmatigheden van zowel het laadsysteem als van de accu’s aan het licht te brengen. De voornaamste methode is het onderzoek van de elektrochemische staat van de accu door middel van hydrometische inspectie van het elektrolyt – maar deze is niet van toepassing bij gesloten absorptie of gel accu’s. Voltage gegevens op zich vereisen ervaringsdeskundigheid om deze te interpreteren. Met hydrometische gegevens kunnen overlading- en/of te diep ontladingssignalen tijdig herkend worden, voordat de accu beschadigd is.

De laad-status en betrouwbaarheid van een lood-zuur accu kan het beste bepaald worden aan de hand van het soortelijk gewicht van het elektrolyt d.m.v. een gewone, bol-type hydrometer met een glazen vlotter. Drijvende balvormige hydrometers worden niet aanbevolen. Soortelijk gewicht is een  meeteenheid om het zwavelzuur gehalte te meten van het elektrolyt. Het aanbevolen soortelijk gewicht van volledig geladen maritieme accu’s is 1.255 – 1.265 bij een temperatuur van 27C. Als metingen meer dan een 0.025 spreiding vertonen tussen volledige geladen cellen, dan betekent dit dat de accu mogelijk nog een egalisatie lading nodig heeft. 

Als deze conditie blijft, dan betekent dit dat de cel niet deugt en dat de accu aan vervanging toe is. Aangezien water een soortelijk gewicht heeft  van 1.000 (g/cm³), betekent dat een elektrolyt met een soortelijk gewicht van 1.260, 1.260 keer zwaarder is dan puur water. Geconcentreerd puur zwavelzuur heeft een soortelijk gewicht van 1.835.

Om uw website ervaring te verbeteren, maken wij gebruik van functionele en analytics cookies. Blijft u onze website gebruiken, dan gaan wij ervan uit dat u hiermee instemt.

© 2017 IQ ACCU | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel